(Pocket-lint) – e-urheilun ja ammattimaisten pelien suosio kasvaa, mutta mikä se on, miksi sillä on merkitystä ja miten pääset siihen?
Olemme keskustelleet Scott Gillinghamin, UK Gamingin ja eSports-johtajan kanssa Intelin kanssa, ja James Deanin, ESL UK: n toimitusjohtajan kanssa saadakseen alennuksen eSportsista ja muutoksista.
MIKÄ ON ESPORTS?
Yksinkertaisesti sanottuna eSports on elektronista urheilua. Järjestä kilpailukykyisiä pelitapahtumia eri liigoissa joukkueiden ja pelaajien kanssa, jotka taistelevat voiton puolesta. Tarjolla on pääpalkintoja, samoin kuin arvovalta kruunata mestariksi.
Parhaat pelaajat kilpailevat lähinnä siitä, että heistä tulee maailman parhaita suosikkipelissään.
Voittajat tai yksittäiset pelaajat voivat odottaa mahdollisesti saavansa miljoonia palkintorahoja sekä enemmän rahoitusta sponsoroinnista, suosituksista ja joukkueen palkoista.
Intel aloitti eSportin työntämisen ensimmäisellä Intel Extreme Masters -peliturnauksella jo vuonna 2007 CEBIT: ssä. Kilpailukykyinen pelaaminen oli ollut ajatuksena jonkin aikaa ennen sitäkin, ja pelaajat halusivat aina osoittaa olevansa parempia kuin heidän ystävänsä. Se on kuitenkin mennyt paljon pidempään kuin:
Yhteisö halusi siirtyä kohti järjestettyjä, stadionpohjaisia turnauksia, ja siellä ESL ja Intel astuivat sisään.
Asiat ovat muuttuneet paljon siitä lähtien, kuten Scott Gillingham Intelistä selitti:
”Vuoden 2017 finaalissa Katowicessa, Puolassa – meillä oli 173 000 osallistujaa neljän päivän aikana. Kasvu oli 53 prosenttia edellisvuodesta. Tänä vuonna osallistujia oli sama määrä, mutta kyse on myös online-näkökulmasta. Tänä vuonna meillä oli kahden miljardin minuutin katselu turnauksessa verkossa, mikä oli 232 prosentin kasvua vuoteen 2017 verrattuna.
Se on massiivisesti kasvava teollisuus, jonka takana on suuri yhteisö. Tätä kannatamme vahvasti. Siihen aikaan, kun aloimme keskittää tuotteemme pelaamiseen, olemme kasvaneet yhteisön kanssa. Intel Extreme Masters on huippu, pitkäaikainen tapahtuma. Se pidetään Puolassa, mutta Iso-Britanniasta tulee 1,8 miljoonaa näyttökertaa. ”
KUINKA SUURI ESPORTS ON?
eSports on jatkuvasti kasvava ala, sekä suosion että rahan suhteen. Vuonna 2017 eSportsin arvioitu maailmanlaajuinen liikevaihto oli 565 miljoonaa puntaa. Vuoteen 2020 mennessä teollisuuden on arvioitu tuottavan miljardi puntaa ja sillä on noin 600 miljoonan ihmisen yleisö ympäri maailmaa.
Tapahtumiin osallistuminen isojen stadionien kilpailuissa on kasvamassa, kun fanit pyrkivät katsomaan heidän suosikkijoukkueidensa kilpailua, mutta myös online-katselu lisääntyy.
Vuoden 2018 League of Legends Mid-Season Invitational -tapahtuman aikana 60 miljoonaa ainutlaatuista katsojaa virittyi katsomaan, kuluttaen yhteensä 363 000 000 tuntia materiaalia. Intel Extreme Masters World Championship 2017 -tapahtumassa nähtiin 46 miljoonaa ainutlaatuista online-katsojaa. Molemmilla tapahtumilla oli huomattavasti enemmän katsojia kuin presidentti Trumpin virkaanastuminen televisiossa, mikä antaa sinulle käsityksen siitä, kuinka merkittävä ala on.
Vuonna 2017 YouGov-raportti julkaisi tietoja, joiden mukaan noin vain seitsemän prosenttia brittiläisistä aikuisista (noin neljä miljoonaa ihmistä) oli katsellut eSports-pelaamista. Kansakuntana olemme edelleen jäljessä muista maista, jotka suhtautuvat eSportiin paljon vakavammin.
”Yhdistynyt kuningaskunta on viidenneksi suurin pelimarkkinat maailmassa. Tämä pätee siihen, että ihmiset ostavat pelejä ja laitteita pelaamiseen. ESports-alan puoli kasvaa edelleen ja se on kehittymätöntä verrattuna muihin osiin maailmaa. Yhdysvallat on yksi maailman parhaimmista pelimaista ja niiden eSports-ala on valtava.
Tämä vuosi on ollut todellinen kasvualue eSportsille Isossa-Britanniassa. Olemme nähneet lisää turnauksia, kuten ESL One. Se on ensimmäinen kerta, kun ESL osti pääaineen Iso-Britanniaan. Se myytiin loppuun 24 tunnissa ja se oli yksi nopeimmin myyvistä ESL-turnauksista maailmanlaajuisesti. Yli 24 000 ihmistä osallistui tapahtumaan kolmen päivän aikana. Näemme, että teollisuus ja yhteisö kasvavat Yhdistyneessä kuningaskunnassa, ja näemme lisää eSports-tapahtumia Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
Newzoo tarkastelee pelimarkkinoiden kokoa Isossa-Britanniassa ja ympäri maailmaa. Paljon siitä mitataan pelien myynnillä ja datalla, jonka he saavat ESL: n kaltaisilta yrityksiltä. Yhdistyneessä kuningaskunnassa vuonna 2017 Newzoo-tutkimuksen mukaan Yhdistyneessä kuningaskunnassa oli yli 33 miljoonaa pelaajaa. Tästä 12 miljoonaa pelaajaa pelaa tietokoneella. Näemme myös sen kasvavan. Tiedot osoittavat myös, että PC-pelaaminen kasvaa kahdesta kolmeen prosenttiin edellisvuodesta.