Mikä on eSports?
eSports kuvaa kilpailukykyisen, organisoidun videopelien maailmaa. Eri liigojen tai joukkueiden kilpailijat kohtaavat samoissa peleissä, jotka ovat suosittuja kotipelaajien keskuudessa: Fortnite, League of Legends, Counter-Strike, Call of Duty, Overwatch ja Madden NFL. Näitä pelaajia seuraa ja seuraa miljoonat fanit kaikkialla maailmassa, jotka osallistuvat live-tapahtumiin tai virittyvät televisiossa tai verkossa. Suoratoistopalvelut, kuten Twitch, antavat katsojille mahdollisuuden katsoa heidän suosikkipelaajiensa pelaamista reaaliajassa, ja suosittujen pelaajien rakentaa fändejä yleensä tähän.
Kuka seuraa eSportsia?
Lyhyt vastaus? Paljon ihmisiä. Markkina-analyysiyhtiön Newzoon raportin mukaan 380 miljoonaa ihmistä maailmanlaajuisesti seuraa eSportia tänä vuonna, mukaan lukien 165 miljoonaa eSports-harrastajaa (termi, joka kuvaa usein katsojia, toisin kuin satunnaisia katsojia). Suurin osa harrastajista katselee Pohjois-Amerikasta, Kiinasta ja Etelä-Koreasta.
Turnaukset ja muut tapahtumat voivat houkutella katsojia, jotka kilpailevat perinteisimmistä ammattilaisurheilusta. Vuoden 2017 League of Legends -mestaruuskilpailu keräsi yli 80 miljoonaa katsojaa, mikä on yksi kaikkien aikojen suosituimmista eSports-kilpailuista. Heinäkuussa ESPN ja Disney XD ilmoittivat saavansa monivuotisen sopimuksen Overwatch-liigan lähettämisestä, upouusi kansainvälinen liiga, jossa on 12 franchising-keskusta uskomattoman suositun ensimmäisen persoonan ampujan, Overwatchin, ympärille.
Kuka pelaa eSportia?
Niin vaikeaa kuin se voi ollakaan kuviteltavissa perinteisten urheiluliigojen, kuten NFL: n tai NBA: n, harrastajille; eSports toimii korkeimmalla tasolla samalla tavalla. Itse asiassa huhtikuussa NBA järjesti luonnoksen uuden eSports-liigan käynnistämiseksi, joka keskittyi koripalloteemaiseen NBA 2K -pelisarjaan. Luonnoksen aikana valittiin 102 ammattimaista eSports-pelaajaa, ja kaikki pompominen ja olosuhteet on yleensä varattu kentän pelaajille.
Missä eSports-rahat ovat?
Newzoo -tutkimuksen mukaan eSports-tulot saavuttavat maailmanlaajuisesti 906 miljoonaa dollaria vuonna 2018. Vuoteen 2019 mennessä tämän määrän odotetaan ylittävän miljardin dollarin.
Se on tuottoisa markkina paitsi pelaajille, myös brändeille ja videopelien tuottajille. Madden 19, Jacksonville-turnauksessa esitelty peli, on osa pitkään jatkunutta EA Madden -pelisarjaa. Lähes 30 vuotta sitten perustamisestaan lähtien EA Madden Franchise on myynyt yli 130 miljoonaa kappaletta, yhteensä yli 4 miljardia dollaria.
eSports-pelaajat, toisin kuin perinteiset urheilijat, voivat kerätä suuria rahoja: Turnauksissa voi olla miljoonia dollareita palkintorahoja, jotka yleensä jaetaan voittavien joukkueiden pelaajien kesken. Tämä tarkoittaa sitä, että maailman huippuluokan pelaajat voivat ansaita helposti seitsemän lukua vuodessa. Joukkueet ja tapahtumien järjestäjät hyötyvät myös lippujen myynnistä näihin kilpailuihin. Se suosittu League of Legends -turnaus vuodesta 2017? Se tuotti 5,5 miljoonaa dollaria lippumyyntiä.
Ammunnan jälkeen EA Sports peruutti kolme jäljellä olevaa Madden Classic -karsintatapahtumaa tarkistaakseen kilpailijoiden ja katsojien turvallisuusprotokollat peliyhtiön julkaiseman version mukaan.
Pelaajat ansaitsevat rahaa myös sponsoroinnista, suosituksista ja liigan palkoista. Tätä varten Newzoo kertoo, että tuotemerkit sijoittavat 694 miljoonaa dollaria eSports-yrityksiin pelkästään tänä vuonna.
Lukumäärän ja näennäisesti pysäyttämättömän kulttuurisen vauhdin mukaan eSports jatkaa kasvuaan teollisuutena – ja harrastuksena – lähitulevaisuudessa. Vuoden 2018 loppuun mennessä 1,6 miljardilla ihmisellä on jonkin verran tietoa eSportista – se on yli viidesosa koko maailman väestöstä. Joten jos et ole vielä kuullut paljon eSportsista, anna sille aikaa. Sen leviäminen sekä maailmanlaajuisesti että kulttuurisesti on väistämätöntä.