Mistä e-urheilu tuli?
Ihmiset, jotka pelaavat tietokonepelejä toisiaan vastaan, eivät ole mitään uutta – pelaajat ovat tehneet niin yli 30 vuoden ajan.
Noin vuonna 2000 tietokoneet halpenivat ja Internet nopeutui, mikä helpotti useampien ihmisten osallistumista tietokonepelaamiseen.
Yhteyden muodostaminen pelaajiin ympäri maailmaa tuli myös helpommaksi, jotta ihmiset voisivat pelata toisiaan vastaan - ja katsella muita.
Nyt pelaajista on tullut niin ammattitaitoisia – ja joissakin tapauksissa he ovat saaneet niin monia miljoonia faneja – että tietokonepelaamisesta on tullut järjestäytynyttä, kilpailukykyistä ja ammattimaista. Tämän seurauksena sille on annettu oma nimi – ”e-Sports”.
Kaikki eivät ole samaa mieltä siitä, että tietokonepelaamista olisi pidettävä urheiluna. Jotkut ihmiset ajattelevat, että urheilun pitäisi olla fyysisesti aktiivisempaa. Mutta toiset ajattelevat, että vaikka se ei olekaan fyysisesti yhtä urheilullinen kuin tennis tai rugby, mukana oleva taito tarkoittaa, että sitä voidaan pitää urheiluna.
Miksi e-urheilu on niin iso juttu?
e-urheilusta on tullut erittäin suosittu viime vuosina, ja monet yritykset ympäri maailmaa ovat ymmärtäneet, että heillä on paljon rahaa, joita he voivat ansaita.
Yhdistyneen kuningaskunnan pelaajat käyttivät tietokonepelien tutkimusyrityksen Newzoo mukaan lähes 3,3 miljardia puntaa tietokonepeleihin vuonna 2016.
Sillä välin eSports-kilpailujen voittajat voivat mennä kotiin tuhansilla paunoilla, joten mukana on vakavia käteisvaroja.
Sinun tarvitsee vain katsoa kuinka monta tuhatta ihmistä menee areenoille katsomaan eSports-kilpailuja nähdäksesi, että ne ovat yhtä tärkeitä monille ihmisille kuin muutkin urheilutapahtumat.
Suurin eSports-tapahtuma vuonna 2015 oli League of Legends World Championships -finaali, joka houkutteli yli 35 miljoonaa katsojaa!
Onko se helppoa?
Tietokonepelien pelaaminen työhösi saattaa kuulostaa unelman toteutumiselta – ja se tulee olemaan monille ihmisille!
Mutta älä hämää, parhaiden e-Sports-pelaajien on tehtävä paljon kovaa työtä ja harjoittelua.Jotkut pelaajat saattavat harrastaa jopa 14 tuntia päivässä varmistaakseen, että heillä on erittäin nopeita refleksejä ja reaktioita. Pelaajat saattavat tehdä yli 300 ”toimintaa” minuutissa, joten heidän on kyettävä suorittamaan monia tehtäviä erittäin hyvin.
Ammattimaisten pelaajien on harjoiteltava tuntikausia. Jos päivitys löytyy, heidän on varmistettava, että he ovat oppineet muutokset, jotta he voivat silti olla parhaita siinä.
Miltä tulevaisuus näyttää?
E-urheilu on epäilemättä nousussa. ”Perinteiset” urheiluseurat, kuten Premier League -jalkapallojoukkueet, alkavat ostaa e-Sports-pelaajia edustamaan heitä kilpailuissa. Aikaisemmin vuonna 2016 ilmoitettiin, että e-Sports saisi virallisen järjestön, nimeltään World e-Sports Association, vastaamaan urheilusta – vähän kuin Fifa tekee jalkapallon puolesta.
Sitten kesällä paljastettiin, että Yhdistynyt kuningaskunta saisi ensimmäisen 24 tunnin televisiokanavansa kokonaan e-Sportsille. Ei ole epäilystäkään siitä, että jännittäviä muutoksia tapahtuu ja tekniikan kehittyessä e-Sports voi kasvaa jatkuvasti. Voisiko se olla jonain päivänä suurempi kuin jalkapallo? Vain aika näyttää.