ESPORTIN JA PELAAMIEN VÄLISET EROT ESPORTS VS GAMING
Termejä e-urheilu ja pelaaminen käytetään usein vaihtokelpoisina. Vaikka näiden kahden välillä on jonkin verran päällekkäisyyttä, on joitain keskeisiä eroja, jotka kaikkien tulisi tietää.
Pelaaminen on laaja käsite, joka viittaa minkä tahansa videopelin nauttimiseen alustasta tai mediasta riippumatta. Esports keskittyy yksinomaan kilpailulliseen videopelaamiseen, jossa toinen joukkue häviää ja toinen voittaa. Aina on jotain linjalla, ja tiedämme hyvin, että tasapeliä on olemassa. Ero pelaamisen ja esportin välillä on verrattavissa pallon pomppimiseen ja Mestarien liigan jalkapallon pelaamiseen.
PELÄMISSÄ SÄILYTTÄMINEN SATUNANA
Pelaaminen on laaja termi videopelien pelaamiselle. Pelaat, jos pelaat videopeliä. Se voi olla mitä tahansa nopeasta Candy Crush -pelistä puhelimellasi kilpailukykyiseen CS: GO -otteluun ystäviesi kanssa. Voit tehdä tästä pelimuodosta niin kilpailukykyisen kuin haluat, ja sen oletetaan olevan vain hyvää aikaa.
Pelaaminen voi ajoittain muuttua kilpailukykyisemmäksi, varsinkin jos tavoitteena on voittaa toiset pelaajat. Lopputuloksesta riippumatta molemmat osapuolet voivat kävellä pois sijoittamatta paljon aikaa tai rahaa.
Videopelit ovat monen miljardin dollarin ala. Newzoon mukaan noin 2,7 miljardia pelaajaa ympäri maailmaa käytti 159 miljardia dollaria ajanviettoon vuonna 2020. Huolimatta kliseestä nuoresta, ylipainoisesta teinipojasta, joka pelaa videopelejä äitinsä kellarissa, pelaajan keski-ikä on 35, joista noin puolet. olla nainen. Suosituin pelilaite on puhelimesi, jonka jo omistat.
Mitä tulee videopelikilpailun vedonlyöntiin, termiä ”pelaaminen” käytetään myös viittaamaan uhkapeleihin, mikä saattaa olla hämmentävää.
SUURI RISKI, SUURI PALKIOT ESPORTSISSA
Termi ”esports” on portmanteau (kahdesta sanasta koostuva sana), joka yhdistää ilmaisut ”elektroninen” ja ”urheilu”. Lyhyesti sanottuna kilpailevat videopelit ovat mitä tämä nimi viittaa. 1970-luvulta lähtien videopelit ovat olleet pohjimmiltaan kilpailukykyisiä. Vasta 2000-luvulla käsitys valtavasta väkijoukosta ja suurista palkintopoteista sai kannatusta, kun Internet tuli yleisemmin koteihin.
Kilpailu, vaara ja palkinto siitä, että olet paras e-urheilu. Tämä kannustin voi olla niinkin yksinkertainen kuin kerskausoikeus tai osa Dota 2 The Internationalin 40 miljoonan dollarin palkintopotista, ja tästä löytyy tärkein ero esportin ja pelaamisen välillä.
Monet videopelien tuottajat rakentavat pelejä tullakseen tunnetuiksi kilpailusta, kun taas toiset tekevät niin vahingossa. Esimerkiksi Epic Games loi Paragonin kilpailu-MOBA:ksi, mutta se jäi heti Fortniten battle royale -tilan varjoon ja siksi hylättiin. Samoin Farm Simulatorilla on kukoistava esports-yhteisö. Kuka olisi arvannut?
Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että kaikki videopelit soveltuisivat e-urheiluun. Onnistuneen otsikon tulee sisältää seuraavat elementit:
- olla nautinnollista katsottavaa
- olla helppo oppia, mutta vaikea täydentää, eli vain parhaat voittavat suuren ponnistelun ja asiantuntemuksen jälkeen
- Ulkopuolisten tai ainakin peliä pelaavien katsojien tulee pystyä seuraamaan peliä helposti.
- Sisällytä tarpeeksi pelin sisäisiä muuttujia pitääksesi asiat mielenkiintoisina ja antaaksesi eliittipelaajille mahdollisuuden voittaa
Esports-fanit ovat usein pelaajia, vaikka heiltä ei vaaditakaan. Sinun ei tarvitse olla asiantuntijapelaaja arvostaaksesi jonkun muun lahjakkuutta, aivan kuten jalkapallo- tai baseball-fani. Ainakin kerran kuukaudessa esports-fanit katsovat kilpailukykyistä videopelisisältöä Twitchissä tai muilla alustoilla. Alan tutkijan Newzoon mukaan yli 234 miljoonaa e-urheilun fania maailmanlaajuisesti.
PELI MUUTTUU TEKNOLOGIAN JOHDANTOA
Esports-liiketoiminnan kasvu johtuu osittain teknologisesta kehityksestä. Olemme päässeet pitkälle pelisession suunnittelusta ystäviesi kanssa ja tappelemisesta sisarusten kanssa puhelinverkkoyhteyden kautta. Mobiiliesportista ja e-urheilusta yleensäkin on tullut uusi tapa pelaajille pelata parhaita vastaan 5G-yhteysnopeuksien kehityksen ansiosta.
Pelaaminen ja e-urheilu ovat samanlaisia, mutta niissä on joitain tärkeitä eroja. Skillzin kaltaiset sivustot antavat sinun voittaa rahaa pelaamalla super-casual-peleissä, kuten Bubble Blaster, mutta kestää kauan ennen kuin miljoonat ihmiset kirjautuvat katsomaan tuloksia, saati vedonlyönnin voittajasta.
Blockchain-teknologia parantaa tapaa, jolla esports-urheilijoille maksetaan, sopimuksia allekirjoitetaan ja vedonlyönti on suojattu. Yhä useammat tapahtumajärjestäjät kehittävät strategista yhteistyötä blockchain-yritysten kanssa yhdistääkseen reaaliaikaiset pelitiedot live-vedonlyöntimarkkinoihin. Vuonna 2021 esports-liiketoiminnan arvo on miljardi dollaria, ja yrityssponsoroinnit muodostavat eniten tuloja.
CS: GO -vedonlyönnin suosio on kasvanut, koska sitä on helppo seurata ja huomioitavia muuttujia on vähemmän. Suurimman osan ajasta lyöt vetoa siitä, kumpi voittaa.