Ammattipelaamisesta ja eSportista on tulossa yhä suositumpia, mutta mitä ne ovat, miksi niillä on merkitystä ja miten voit osallistua?
Mitä eSports oikein on?
Yksinkertaisesti sanottuna elektroninen urheilu on eSports. Useat liigat järjestivät kilpailevia peliturnauksia, joissa joukkueet ja ihmiset kilpailivat ykköspaikasta. Luvassa on pääpalkintoja ja kunnia olla kruunattu mestari(t).
Parhaat pelaajat pohjimmiltaan kilpailevat ollakseen parhaita valitsemassaan lajissa.
Intel aloitti eSportsin mainostamisen vuonna 2007 CEBIT-tapahtumassa ensimmäisen Intel Extreme Masters -peliturnauksen yhteydessä. Pelaajat halusivat aina näyttää olevansa parempia kuin ikäisensä. Siksi kilpailupelaaminen oli ollut ideana jo pitkään ennen sitä.
Mikä on eSportsin laajuus?
eSports on nopeasti kasvava ala sekä suosion että tulojen suhteen. Vuonna 2017 eSportsin maailmanlaajuisen liikevaihdon ennustettiin olevan 565 miljoonaa puntaa. Statistan mukaan globaalin eSports-teollisuuden arvo on vuonna 2021 yli miljardi dollaria, ja se kasvoi yli puoleen edellisvuodesta.
Tapahtumien osallistujamäärä kasvaa suurilla stadionkilpailuilla, kun fanit pyrkivät seuraamaan suosikkijoukkueidensa osallistumista, mutta myös Internet-suoratoisto on nousussa.
Vuoden 2018 League of Legends Mid-Season Invitational keräsi 60 miljoonaa ainutlaatuista katsojaa, jotka käyttivät 363 000 000 tuntia materiaalia. Intel Extreme Masters World Championship 2017 keräsi 46 miljoonaa ainutlaatuista online-katsojaa. Molemmat tapahtumat saivat paljon enemmän huomiota kuin presidentti Trumpin virkaanastujaiset, mikä korosti alan merkitystä.
Eikö olekin totta, että eSports on vain nörteille?
Historiallisesti eSportsiin on liitetty leimautumista, mutta se on muuttumassa.
Helpoin tapa ilmaista se on kuten Scott Gillingham sanoi:
”On olemassa stereotypia, että pelaaja istuu kellarissaan pelaamassa pelejä eikä ole sosiaalinen, mutta tämä on muuttumassa.
EGX:n kaltainen tapahtuma osoittaa, kuinka ystävällisiä pelaajat ovat. He ovat Internetissä, kuvaavat, chattailevat toistensa kanssa kuulokkeiden kautta, suoratoistavat mitä he tekevät yhteisönsä kanssa Twitchissä ja osallistuvat suuriin tapahtumiin, kuten EGX.
Tämä leimautuminen häviää pelialan laajentuessa. Esimerkiksi Intel Extreme Mastersissa 173 000 ihmistä istuu stadionilla katsomassa eSportsia, mikä osoittaa, että se on nopeasti kehittyvä ilmiö.”
Missä peleissä eSports-joukkueet kilpailevat siinä?
Ihmiset ovat intohimoisia e-urheiluun useista näkökohdista, ja siellä on erilaisia pelejä kukoistavien yhteisöjen kanssa. Pelataan ajopelejä, ensimmäisen persoonan räiskintäpelejä, strategiakorttipelejä ja muita pelejä.
Kuitenkin Battle Royale -pelien, kuten Player Unknown’s Battlegroundsin ja Fortniten, valtava menestys on äskettäin työntänyt ne eSports-sektorille.
Tämä on aiheuttanut ongelmia, sillä eSports-pelit ovat yleensä olleet pieniä joukkueita viisi vastaan viisi tai kuusi vs. kuusi, mikä vaikeuttaa houkuttelevan lähetyksen tuottamista.
Mikä on paras tapa aloittaa eSports?
eSportsiin pääseminen voi olla helpompaa kuin uskot omistautuneille pelaajille. ESL UK:n toimitusjohtaja James Dean selittää:
”eSportsissa ei ole pääsyvaatimuksia. Olet pelaaja, jos pelaat pelejä, ja voit kilpailla kilpailussa, jos haluat parantaa peliäsi. Jos olet poikkeuksellisen hyvä ja harjoittelet paljon, saatat voittaa miljoonan dollaria suurella näyttämöllä. Ja se on suurimmaksi osaksi avointa kaikille. Kyse on siitä, että jokaiselle tarjotaan mahdollisuus saavuttaa tavoitteensa.”
Useimmat kilpailevat pelaajat aloittavat uransa pelaamalla rennosti, ja sitten he liittyvät joukkueeseen ja ottavat sen vakavammin liittymällä organisaatioon ja tavoittelemalla suurempia tavoitteita.
Muut eSports-urat
eSportsissa on kuitenkin kyse muustakin kuin pelistä. On myös muita vaihtoehtoja; Tarvitaan ihmisiä, jotka voivat työskennellä kulissien takana tuotannon, liigatoimintojen, markkinoinnin tai tapahtumanhallinnan parissa.
Pelaajilla ei todennäköisesti ole pitkäkestoista uraa peleissä, kuten muissa urheilulajeissa. Muutaman vuoden kuluttua monet ammattilaispelaajat jäävät eläkkeelle tai siirtyvät muihin pyrkimyksiin.
Vammat ovat yhtä yleisiä eSportsissa kuin muissakin ammattilajeissa, ja toistuva rasitus voi olla haitallista. Rannekanavaoireyhtymä, tenniskyynärpää, toistuva rasitusvamma ja niskakipu ovat vain muutamia ongelmia, joista ihmiset ovat valittaneet.
Asiat muuttuvat myös alalla. Pelaajat voivat aloittaa pelaamalla yhtä peliä, mutta sarjan kehittyessä he saattavat huomata, että ne eivät ole yhtä hyviä myöhemmissä osissa kuin ensimmäisessä.
Toisaalta eläkkeellä olevat pelaajat voivat löytää töitä muilta teollisuuden aloilta. Tulevien pelaajien valmennus on yksi monista käytettävissä olevista työvaihtoehdoista.