Monista lajeista, kuten jalkapallosta ja tenniksestä, on tullut vuosien saatossa katsotuimpia ja pelatuimpia maailmanlaajuisesti.
Esports on tietysti urheilulaji, joka on valloittanut maailmaa viime vuosina ja houkutellut suuria yleisöjä. Verkkopelimaailmassa on nähty kaikenlaista amatöörivideopelaajista e-urheilun ammattilaispelaajiin, jotka taistelevat useiden miljoonien punnan palkintopoteista liiketoiminnan kehittyessä ja kehittyessä.
Valmistautuessaan seuraavaan pelitapahtumaansa e-urheilun ammattilaispelaajat viettävät huomattavan osan aikaa harjoittelemalla, hiomalla taitojaan ja etsiessään mahdollisia vastustajia. Toisaalta Esports on paljon enemmän kuin peli; Parhailla pelaajilla on legioona faneja ja sponsoreita, jotka auttavat lisäämään näkyvyyttä. Tässä on esimerkkejä siitä, miten esports on vaikuttanut eri aloille ja joitain tekijöitä, jotka voivat auttaa menestyvän esports-pelin kehittymisessä.
- Pelin luominen, joka on helppo oppia, mutta vaikea hallita.
Jotta peli menestyisi kilpailevassa peliympäristössä, sen on oltava suhteellisen yksinkertainen pelata. Pelin on oltava helppo oppia, mutta vaikea hallita, jotta se olisi nautinnollinen ja menestyisi hyvin esports-tapahtumissa. Se erottaa ammattilaispelaajat ja -joukkueet kilpailuissa ja antaa heille mahdollisuuden osoittaa asiantuntemusta, jota tarvitaan pelin strategiseen pelaamiseen.
Kilpailijaksi tullakseen pelaajan on hallittava lukuisia alueita, mukaan lukien kartat, liike, ryhmätyö ja monet muut tekijät. Vaikka monet pelaajat voivat olla taitavia pelissä, asiantuntijana oleminen vaatii vuosien omistautumista ja kokemusta.
- Katsojatilojen käyttäminen korkealaatuisten yleisökokemusten tarjoamiseen
Esports-tapahtuman yleisö voi tehdä tai rikkoa sen. Siksi heidän on nautittava olostaan. Pelissä on oltava hyvin suunniteltu katsojatila, jotta se olisi tarpeeksi suosittu esports-kilpailuissa. Miellyttävän katselukokemuksen saamiseksi katsojien on hahmotettava, mitä pelissä tapahtuu tehokkaasti. MOBA:t, kuten Dota 2, ovat tehneet niin, koska katsojat näkevät alueelliset pelikartat ja kattavat pelaajien edistymisen ja mittarit.
E-urheilun kasvava suosio ja positiiviset katsojakokemukset ovat auttaneet verkkolähetysten nousua. Esports Chartsin mukaan suositut esports-turnauspelit, kuten League of Legends, Apex Legends, Valorant ja muut olivat Twitchin katsotuimpien kategorioiden joukossa elokuussa 2021. Katsovatpa Twitch-katsojat kokeneita streamaajia tai satunnaisia pelaajia, sitä ei voi kiistää. Näillä peleillä on merkittävä vaikutus livestream-pelaamiseen.
Vaikka League of Legends julkaistiin vuonna 2009, se on edelleen laajalti pelattu ja katsottu peli. Kiinteä peli mukavalla katsojatilalla, säännöllisillä päivityksillä ja kunnollisella jatkuvalla markkinoinnilla houkuttelee yleisömäärää ja faneja, mikä myötävaikuttaa pelin, esports-joukkueiden ja muiden aiheiden ympärille.
- Nimikkeiden on voitava houkutella laajaa yleisöä.
Jos peli ei saa tarpeeksi suurta yleisöä, se unohdetaan nopeasti suosituimpien pelien joukkoon. Vähemmän tunnettu peli ei houkuttele turnauksen järjestäjien vaatimaa yleisöä. Useista peleistä on tullut maailmanlaajuisia sensaatioita, ja ne ovat edelleen alan suosituimpia pelejä.
Se houkuttelee monia pelaajia, joista joistakin tulee genrensä parhaita pelaajia valtavien turnausten, joissa on suurimmat palkintopotit, ansiosta. Rainbow Six Siege, Counter-Strike: Global Offensive, Fortnite ja League of Legends ovat vain kourallinen viime vuosien suosituimpia e-urheilupelejä, ja ne näyttävät tulevan jäädäkseen. Valorant on saattanut vahingoittaa CSGO:ta, mutta sillä on silti omistautunut seuraaja.
Muut alat, kuten iGaming, ovat vetäytyneet esportsiin niiden laajan vetovoiman vuoksi. Aikuiset pelaajat ovat saaneet uusia vedonlyöntikokemuksia vuosien varrella eri puolilla maailmaa järjestettävien esports-kilpailujen ansiosta.
Esports-vedonlyönti on ollut yleisemmin aikuisten katsojien saatavilla, sillä e-urheilun katsojamäärä on kasvanut ajan myötä suosittujen pelien ansiosta. Mitä tulee esports-vedonlyöntiin verkossa, useat palvelut tarjoavat kertoimia useisiin suosittuihin esports-kilpailuihin. Team Liquidin, OG:n, Fnaticin tai Evil Geniusesin fanit voivat lyödä vetoa siitä, mikä joukkue voittaa ottelun, jos he ovat 18-vuotiaita tai vanhempia Yhdistyneessä kuningaskunnassa.
- Pelaajille tulee antaa suoria tavoitteita suoritettaviksi.
Pelin perustavoitteiden tulee olla helposti ymmärrettävissä, kuten kuinka pelata ja voittaa kierroksia. Menestyneitä esports-pelejä pitäisi voida pelata monella tavalla, vaikka niillä on perus- ja yksinkertainen konsepti. Pelaajien tulee pystyä suorittamaan kierroksia ja kukistamaan vastustajia eri tavoilla.
Pelaajat voivat kyllästyä, jos peli on liian haastava tai jopa liian helppo. Kuten muissakin peleissä, esports-pelaajilla ei välttämättä ole paljon mahdollisuuksia edetä riveissä. Vaikka pelin realistisuus on tärkeää pelin houkuttelevuuden kannalta, on myös tärkeää, että pelin kulku on kiinnostava ja mekaniikka on suoraviivainen. Suorita tehosteita ja pupuhyppejä Counter-Strike: Global Offensivessa auttaa tarjoamaan pelille ylimääräinen ihastuttava vetoomus faneille.
Esports-liiketoiminnan laajentuminen on auttanut tuottamaan useita uusia ammatteja ja mahdollisuuksia maailmanlaajuisesti, kun pelaajat yrittävät hallita kilpailevia pelejä. E-urheilun suosion kasvaessa monet alan organisaatiot haluavat laajentaa työvoimaansa.
Excel Esportsin kaupallinen tiimi on kaksinkertaistunut lukuisten uusien henkilöiden lisäyksen ansiosta. Saavuttaakseen ”nopean laajentumisen” seuraavien kuukausien aikana organisaatio on lisännyt henkilöstöään. Esports on auttanut luomaan työpaikkoja ja rooleja yritysten pyrkiessä laajentumaan ja kukoistamaan ajan myötä.